top of page

Diesel

De Duitse rechter heeft gesproken

De Duitse rechter oordeelde februari 2018 over beroepen van de Deutsche Umwelt Hilfe over milieuzones in Düsseldorf en Stuttgart, dat die gemeenten de dieselauto uit de binnenstad mogen weren om reden van het milieu. Althans, gemeentelijke milieuzones zijn geoorloofd om de milieunormen te halen als dat nodig is, ook al zijn er (nog) geen landelijke regels voor.

De beslissing frustreert volgens media 15 miljoen Duitse dieselchauffeurs. De verkoop van personenauto’s met dieselmotoren lijdt onder de nieuwe beeldvorming. De Duitse regering moet wat gaan doen om de luchtvervuiling in binnensteden serieuzer aan te pakken. Toyota stopt met de verkoop van personenauto’s met dieselmotoren in Europa.

Ook in Nederland is er beweging op het dieselfront. Er zijn verschillende gemeenten met een milieuzone voor vrachtauto’s: Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijnswijk en Tilburg.

Amsterdam, Rotterdam en Utrecht hebben een milieuzone die ook voor bestelbussen of personenauto's geldt. In maart 2018 heeft Arnhem zich aan dat laatste rijtje toegevoegd met de strengste milieuzone van Nederland: diesels van voor 2004 mogen met ingang van 2019 het centrum niet meer in, inclusief de ring.

Het einde van de diesel?

Moet de dieselrijder zijn diesel van de hand doen? Is die nervositeit nodig?

De Duitse rechter vindt, dat gemeentelijke overheden maatregelen mogen treffen en zelfs tamelijk nieuwe diesels mogen weren uit de binnensteden om de milieunormen te halen. Dat begrijp ik wel. Maar dat betekent nog niet dat het gedaan is met de diesel voor alle 15 miljoen dieselchauffeurs in heel Duitsland. Een dieselmotor is met name interessant voor mensen die meer dan pakweg 20.000 km per jaar afleggen. Een stadsmens maakt gebruik van openbaar vervoer, een kleinere benzineauto en juist geen diesel. Amsterdammers bezitten bijvoorbeeld het minste aantal personenauto’s per huishouden van heel Nederland (Het Parool van 9 december 2016).

Dieselende campereraars

Bijna alle campers worden aangedreven door een dieselmotor. Die camperaars komen Duitsland echt nog wel in. Op doorreis naar Oostenrijk of Italië of voor een vakantie in de omgeving van Leipzig, Dresden en Weimar om maar wat te noemen. Je rijdt je camper in Dresden naar een parkeerplaats, camperplaats of camping buiten het centrum en gaat met openbaar vervoer, fiets of wandelend de stad bezoeken. Toch? Wie gaat er nu met zijn camper door de stad heen rijden? Je kunt vanwege de hoogte niet parkeren in een parkeergarage en de meeste “Wohnmobile” passen ook niet op de gewone parkeerplaatsen, die ontworpen zijn voor personenauto’s van maximaal 6 meter.

Trouwens, met een caravan (een trein van 12 meter personenauto + caravan) had je het heel normaal gevonden om juist niet door de binnenstad te rijden. Dan had je een camping buiten de stad opgezocht.

In Amsterdam is dat allemaal niet anders. Camperplaats Amsterdam City Camp, aan de noordkant van het IJ tegenover het Centraal station, valt buiten de milieuzone. Je bereikt het stadscentrum met de fiets op de veerpont , net als de Amsterdammers uit “Noord”.

Het is natuurlijk wel lastig om als inwoner van een stad met een milieuzone je camper met oudere dieselmotor voor een vakantie gereed te maken. Om de stad in te rijden heb je een ontheffing nodig. Parkeren voor je deur zal ook niet een twee drie lukken, over de parkeerkosten maar te zwijgen. Maar dat weet je als stadsbewoner. Een stad heeft nu eenmaal ook nadelen. Je kunt niet alles hebben.

Je diesel opwaarderen

Er zijn trouwens alternatieven, zo blijkt uit een artikel uit AMT van 6 maart 2018 (http://www.amt.nl/techniek/artikel/2018/3/scr-na-inbouw-tegen-milieuzone-rijverbod-10158454) over een onderzoek van ADAC (https://www.adac.de/infotestrat/tests/eco-test/diesel_nachruestung/default.aspx). De nieuwste diesels beschikken over euro 6 motoren met een SCR katalysator tegen NOx. Kan je een dieselmotor met euro 4 of euro 5 opwaarderen tot euro 6? Ja, dat kan volgens het onderzoek van de ADAC. Het vergt een investering van €1400 tot €3300, maar dan voldoet je dieselmotor weer aan de nieuwste normen.

Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
bottom of page