Arie de Ruijter

06 546 500 19

arie@dusuwilteencamper.nl

Aanmelden voor Nieuwsbrief

DUS U WILT een camper? & Vrouw rijdt camper

USB-stekker inbouwen op het dashboard

 

 

 

 

 

 

 

Een USB-contactdoos inbouwen op het dashboard

 

Op het dashboard van onze camper zijn net als in vrijwel alle Fiat Ducato’s twee contactdoosjes geplaatst:

  • de linker is een AUX-aansluiting voor 12 V

  • de rechter betreft een aansluiting voor een sigarettenaansteker.

De AUX-aansluiting gebruiken wij voor een oude navigator van Garmin. De sigarettenaansteker gebruiken wij nooit. Wij roken niet.

 

De sigarettenaansteker hebben we vervangen door een USB-contactdoos met omvormer:

  • om een iPhone op te laden

  • om de iPad Pro op aan te sluiten.

 

Wij hebben een iPad Pro, die we in plaats van de Garmin gebruiken als navigator met een app van Sygic Truck GPS Navigation. De versie die geschikt is voor camper houdt rekening met lengte, breedte en gewicht van de camper.

Het scherm van de iPad Pro is mooi groot: 12,9 inch. Een GPS-versie van een navigatiesysteem is belangrijk. Tijdens het rijden heb je geen Wifi verbinding beschikbaar en navigatie met de draadloze 4G-verbinding kost je de MB’s van je mobiele telefoonabonnement.  Voorwaarde is uiteraard wel, dat je iPad een GPS ontvanger bevat.

 

Er worden veel losse USB-omvormers aangeboden, die in de AUX of sigarettenaansteker kunnen worden gestoken. De meeste laders zijn echter niet geschikt. Ze leveren doorgaans maar 1,0 of 2,1 A en dat is te weinig voor onze iPad. Om een iPad Pro op te laden is namelijk 5V en 2,4A nodig. Een te lichte omvormer is kansloos om zijn werk te doen. USB-omvormers van 2,5A zijn overigens schaars.

 

Sleutelen aan een voertuig hebben fabrikanten niet graag. De fabrikant kan moeilijk doen over de garantie als er problemen ontstaan nadat de eigenaar zelf onoordeelkundig heeft geknutseld aan zijn voertuig.

 

Benodigdheden:

  • een USB-omvormer van tenminste 2,5A

  • een zekering van 5A

  • kabelschoentjes voor de verbindingen.

 

Het is verstandig om vooraf de zekering te verwijderen: plaats F44 in de zekeringkast linksonder het dashboard. Dan kan je niet per ongeluk kortsluiting veroorzaken.

 

Het grootste probleem lijkt het verwijderen van het dashboard. Toch is het eenvoudig. In onze camper (Fiat Ducato X250) zit een bekerhouder. Onderin de bekerhouder zit een kunststof matje. Nadat je het matje verwijderd hebt kan je een schroef losdraaien en het frontje met contactdoosjes en al voorzichtig verwijderen en de stekker van de sigarettenaansteker losmaken.

 

Het grootste probleem is het verwijderen van de sigarettenaansteker. Je moet drie ‘neusjes’ (twee zijn in het metalen houdertje gestant en de derde zit in de oranje plastic verlichting van de sigarettenaansteker) met een kleine schroevendraaier oplichten om de sigarettenaansteker vrij te maken. Daarna wip je het contactdoosje er zo uit en kan je de USB-omvormer er in schroeven. Aan de USB-omvormer zitten twee kabeltjes, een rode en een zwarte. Klem met een tang de kabelschoentjes en sluit de schoentjes aan:

  • zwart op zwart (massa)

  • rood op geel (plus).

 

Vervang de originele 20A zekering van de sigarettenaansteker (F44 linksonder het dashboard) door een zekering van 5A. De iPad gebruikt maar 12W bij 5,2V. Probeer de werking met een simpel led-lampje met USB-aansluiting. Als alles werkt kan je het dashboard weer monteren.

De 12V contactdozen doen het alleen als de motor op contact staat. Daar is een goede reden voor.  Zo wordt voorkomen dat een stroomverbruiker de startaccu leeg trekt en je in the middel of nowhere niet meer kunt wegrijden. Bovendien is de USB-omvormer een sluipverbruiker. Ook al is er geen accessoire op aangesloten, dan wordt er nog wat stroom afgenomen: < 0,5mA.

 

Op internet is vrij veel discussie te vinden over het aansluiten van een USB-stekker op constante stroom. Je kan dan ook bij stilstand de USB-stekker gebruiken.

De sigarettenaansteker wordt op het zekeringenkast linksonder het dashboard geregeld met relais T12. Dat relais moet dan worden verwijderd en de contacten nummer 30 en nummer 87 moeten worden doorverbonden met een voldoende dikke kabeltje van tenminste 1,5 qmm voorzien van kabelschoentjes. 

Dat hebben wij niet gedaan. De startaccu moet het altijd doen. Opladen en navigeren ten laste van de motoraccu gebeurt tijdens de rit. Als we niet rijden gebruiken we de USB-contactdoos in de woonruimte, die verbonden is met de woonruimteaccu.