Dynamo aan zijn eind
De startaccu van mijn camper levert na een flinke reis of na aansluiting op walstroom pakweg 12.4 V. Dat lijkt goed. Maar na twee dagen stilstand zakt het voltage terug naar 12.0 V. Dat blijft dan ook wel enige tijd zo. Maar is dat niet wat weinig? In de paragraaf "Accu doormeten" is daarop ingegaan. De verwachting was, dat de accu aan zijn eind zou zijn. De camper is een complex apparaat en dat is is het: de accu is nog goed, de dynamo is stuk...
​
Op weg naar de garage. Winterbanden monteren. Het lampje van de accu, dat na het starten altijd uit moet gaan, bleef branden. Rood. Er kan iets mis zijn met de stroomkabels, met de multiriem die de dynamo aandrijft of met de dynamo zelf. Het was niet de multiriem. Dat zou schade kunne veroorzaken. Ik kon doorrijden naar de garage.
Onderweg viel op, dat de verwarming het niet meer deed. De automaat schakelde ook niet goed meer. Hij schakelde pas over bij een hoger toerental en de 6e versnelling kon alleen handmatig worden bereikt.
​
In de garage bleek, dat de multiriem nog netjes de dynamo aandreef. Er was ook niets mis met de stroomkabels en de zekeringen. De dynamo presteerde onvoldoende. Versleten. De motoraccu werd dus niet of nauwelijks opgeladen. Vandaar mijn constateringen bij het doormeten van de startaccu: hoogstens 12.4 V.
​
We hebben eerder te maken gehad met een versleten dynamo. Een camperdynamo moet niet alleen de motoraccu opladen, maar ook de huishoudaccu. Dat is meer dan dubbel werk. Dus is vervanging bij 90.000 km te verwachten.
​
Je hoeft geen nieuwe dynamo aan te schaffen. Een ruildynamo is veel goedkoper. Gespecialiseerde bedrijven reviseren de dynamo en plaatsen die in een oude behuizing. Niets mis mee. Op een van de de foto's is links de oude dynamo zichtbaar met het wiel waarover de multiriem loopt en rechts de ruildynamo.
​
Op het display boven de woonruimtedeur werd na het plaatsen van de ruildynamo al snel 13.7 V zichtbaar voor de motoraccu. De accu wordt opgeladen. Alles weer normaal. Bovendien toonde het display een aantal symbolen, zoals die van de gasflessen, die al een tijdje niet meer zichtbaar waren, besef ik achteraf. Niet gemist ook. De versleten dynamo betekende dus niet alleen het afschakelen van de verwarming en het niet meer overschakelen in de 6e versnelling, maar had gevolgen voor meerdere systemen van de 12V-installatie. Als ik dergelijke signalen eerder had opgemerkt had ik de garage eerder kunnen vragen om de accu en de dynamo na te kijken en een eventueel stilvallen van de camper onderweg kunnen voorkomen. Weer wat geleerd.
​
Blij met de nieuwe dynamo. Zoiets kan je beter overkomen op weg naar je garage dan ergens op een verlaten locatie in het buitenland.
​