Arie de Ruijter

06 546 500 19

arie@dusuwilteencamper.nl

Aanmelden voor Nieuwsbrief

DUS U WILT een camper? & Vrouw rijdt camper

Luchtvering

 

 

 

 

 

 

 

Luchtvering is geweldig, maar vraagt onderhoud

De meeste campers hebben schoefveren of bladveren, soms met hulpluchtvering. Een uitermate comfortabele vering is volledige luchtvering. Uitermate comfortabel:

  1. tijdens het rijden op minder goede wegen veert de camper optimaal

  2. de bodemvrijheid kan worden aangepast, bijvoorbeeld om op een veerboot of over een diepe goot te rijden

  3. met een druk op de knop wordt de camper horizontaal geplaatst op de camperplaats, zonder dat je keggen hoeft te gebruiken. 

Luchtvering heeft wel (prijzig) onderhoud nodig. Dat hebben wij al tweemaal mogen ervaren: 

  1. De camper (2009) was net 5 jaar oud toen de voorvering moest worden worden vervangen. De twee luchtbalgen waren versleten en zouden niet door de Apk komen. Een kostbare aangelegenheid. 

  2. In januari 2018 explodeerde het luchtfilter. Dat filter moet zorgen dat de compressietank, luchtleidingen en balgen verschoond blijven van vuil en vocht. Op de foto is het deksel te zien, dat met een schroefdraad en kit is bevestigd aan het filterhuis. Waarschijnlijk is het deksel in de fabriek met teveel kracht vastgedraaid, waardoor de schroefdraad breukjes is gaan vertonen. Het euvel zou bij een jaarlijks controle niet te zien zijn. De schroefdraad zit immers aan de binnenkant. Vlak bij Interlaken sloeg het deksel er met een klap af. Op een parkeerplaats. Stom geluk. We hadden anders de autoweg geblokkeerd, om maar niet te denken aan persoonlijke en materiële schade. De woonruimte drukte op de rechter achterband. De camper kon niet meer vooruit of achteruit en dus ook niet versleept worden. De mannen van de afsleepdienst waren heel creatief:

  • Ze plaatsten twee stalen buizen naast de balgen (zie rechts van de balg op de foto), waardoor de camper zelfstandig zonder vering en dus heel voorzichtig naar de garage kon rijden.

  • In de garage werd het filter gedemonteerd en de luchtslangen aan elkaar gekoppeld. 

Na 7 uur waren we weer en route.  Respect voor de mannen van de afsleepdienst!