Arie de Ruijter

06 546 500 19

arie@dusuwilteencamper.nl

Aanmelden voor Nieuwsbrief

DUS U WILT een camper? & Vrouw rijdt camper

Onze camper

Bijzondere verkeersregels

<>

 

Vrouw rijdt Camper

Het viel ons op dat vrouwen zelden een camper besturen. We hebben onderweg naar de Algarve (6000 km) en daarvoor en daarna ook de proef op de som genomen door de chauffeurs

en de chauffeuses onderweg te tellen: 30:1.

 

Voor ons is het vreemd dat de man vrijwel altijd achter het stuur zit. Tineke is met vrachtauto’s opgegroeid. Haar vader was vrachtwagenchauffeur en haar broers hebben ook hun sporen als trucker verdiend. Tineke is gecertificeerd rijinstructrice bij Van Buuren uit Ermelo en helpt dagelijks jongens en meisjes hun B-rijbewijs voor een personenauto te halen. De jongeren die rijlessen volgen zijn 50% meisjes en 50% jongens en ze slagen uiteindelijk allemaal. Dus waarom zouden vrouwen dan geen camper besturen? Trouwens, een enkele keer worden wij aangesproken door vrouwen die gelukkig de uitzondering op de regel vormen en veel in hun eigen camper sturen. 

           

Tineke heeft de koe bij de horens gevat. Zij heeft het bedrijf Vrouw rijdt Camper opgericht. Zij geeft vrouwen met een B-rijbewijs camperrijles zodat zij in hun eigen camper rijervaring

en zekerheid te verkrijgen. Een paar uur rijden, invoegen, uitvoegen, parkeren, achteruitrijden, spiegelen draaien en sturen is meestal voldoende.

 

Manoeuvreren

Tips voor achteruitrijden:

  • als het maar even kan eerst uit de camper gaan en de situatie goed bekijken (lantaarnpalen, verkeersborden, balkons, bomen, gaten, ondergrond, verkeer);

  • altijd alarmlichten aan;

  • ramen open voor het geluid;

  • bij voorkeur rijden op aanwijzingen van een bijrijder;

  • de spiegels moeten zo gesteld zijn dat de zijkant van de eigen camper tot en met de achterkant van de eigen camper kan worden gezien;

  • voortdurend spiegelen en de achteruitrijcamera en eventuele bijrijder in de gaten houden

  • langzaam recht achteruit rijden;

  • niet zeker weten of er een obstakel is betekent stoppen en buiten kijken;

  • als de eventuele bijrijder een klap op de camper geeft direct stilstaan;

  • zodra de achteras aan de binnenkant van de bocht van de lijn of stoep dreigt af te wijken rustig bijsturen;

  • wielen recht en stoppen.

 

Remmen

Remmen met een kampeerauto is wat anders dan remmen met een gewone

personenauto. De remweg is wat langer door het gewicht. De remmen zijn wel aangepast aan de zwaardere bedrijfsauto, maar het gewicht dat vervoerd wordt is maximaal.  Dat heeft ook gevolgen voor het rijgedrag in een bocht en het remmen op een door regen of sneeuw glad geworden wegdek. Als een voertuig tweemaal zo zwaar is, dan neemt bij dezelfde remkracht de remvertraging met de helft af.

Een beladen camper heeft met een snelheid van 100 km/u met ABS meer dan 50 meter nodig om tot stilstand te komen op een droge weg. Bij slecht weer kan dat wel 100 meter worden.

Pompend remmen is niet effectief en uit de tijd. Met ABS is het mogelijk te blijven doorremmen. Niet doorremmen betekent een onnodig lange remweg.

 

Een te zwaar beladen camper heeft een langere remweg. De remvertraging wordt

bepaald door de verhouding tussen de remkracht en de massa van het voertuig. Er is in ieder geval wat aan te doen: een lege vuil watertank en een halflege schoonwatertank schelen al 150 kilogram. Dat staat gelijk aan het gewicht van twee volwassenen.

 

Dode hoek

De dode hoek van de vrachtauto is berucht. Elk jaar vallen er doden. Ook de camper heeft dode hoeken: voor de camper, links naast de camper en rechts naast de camper. Met een paar foto’s kunnen we dat laten zien. De raamstijlen links- en rechtsvoor kunnen een volwassen persoon afdekken. Je ziet alleen aan de gespreide armen dat er een mens moet staan.

 

Uitzwaai

De achterkant van een camper zwaait in een bocht uit. Dat kan wel zeventig centimeter zijn. Bij de stoplichten op een kruispunt kan een fietser tussen twee voertuigen in worden vermorzeld,

als de chauffeur die links voorgesorteerd staat optrekt en naar links afslaat. Daar gebeuren veel ongelukken mee. Of er ontstaat schade aan de camper door een lantaarnpaal mee te nemen. De uitzwaai is zeker 30 centimeter, afhankelijk van de camper uiteraard.